Info
Bent u niet in de gelegenheid om op uw afspraak te komen?
Laat het ons dan minstens 48 werkuren (zonder het weekend en feestdagen) van tevoren weten. Dit kan per email of voicemail. Indien u dit niet op tijd doet dan zullen we de eerste keer afhankelijk van de omstandigheden soms (gedeeltelijk) coulance tonen maar bij helemaal geen bericht (no show) of een tweede of volgende keer dienen we helaas altijd de kosten in rekening te brengen. De kosten bedragen minimaal 35 euro per 10 min afhankelijk van de soort behandeling die gepland staat. Realiseert u zich dat dat niet het honorarium betreft van de tandarts. De kosten voor personeel, de huur, apparatuur, verzekeringen, abonnementen, etc. lopen door als u niet komt. Maar naast het financiële aspect moeten andere mensen langer wachten op een (spoed)behandeling omdat wij verwachten dat u komt.
Voorwaarden voor afspraakherinneringen
Verder willen we u erop wijzen dat een herinneringsmail en/of SMS die wij versturen een extra service is. Het niet ontvangen van deze mail en/of SMS is GEEN reden om niet op een afspraak te komen. We maken de afspraak via e-mail, telefonisch of mondeling en geven u dan een afspraakkaartje mee indien u dit wenst.
Alle tarieven voor tandheelkundige zorg zijn landelijk vastgesteld. Deze zijn gekoppeld aan de prestatie die tijdens een behandeling wordt geleverd. Deze tarieven zijn vastgesteld door de Nederlands Zorgautoriteit (NZa), in opdracht van de overheid. Dit betekent dat elke tandarts in Nederland dezelfde tarieven hanteert voor de uitgevoerde behandeling.
De tarieven voor tandheelkundige werkstukken zijn niet vastgesteld. Wij werken met laboratoria die deze zeer scherp aanbieden. De kosten worden 1 op 1 doorberekend zonder enige winst voor de tandartspraktijk.
Wij geven graag aandacht aan uw mond in plaats van tijd en moeite stoppen in de financiele administratie. Daarom werken wij net als vele tandartspraktijken samen met een factoringsmaatschappij. Het versturen en innen van nota’s wordt verzorgd door Netpoint Factoring BV. Zij zijn al meer dan 15 jaar gespecialiseerd in de facturatie voor meerdere zorgverleners binnen de mondzorg.
Zij doen hun uiterste best om te zorgen voor een correcte, transparante en eenvoudige afhandeling van uw declaraties en besteden daarbij veel aandacht voor de veiligheid van uw persoonlijke gegevens. Om deze te borgen is Netpoint Factoring gecertificeerd en voldoen zij aan alle normen en eisen binnen de Nederlandse (Wbp) en Europese (AVG) privacywetgeving.
Zij dienen uw declaratie eerst in bij uw zorgverzekeraar. Indien u een tandartsverzekering heeft zal het verzekerde deel automatisch worden vergoed. Voor het overige deel zult u een (rest)declaratie ontvangen. Wordt de declaratie geheel vergoed door uw zorgverzekeraar dan zult u vanuit ons geen declaratie ontvangen. De tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende prestaties die tijdens een behandeling hebben plaatsgevonden. Op de rekening staat elke prestatie omschreven met een code die gepaard gaat met een vast tarief bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De factuur zal Netpoint per e-mail naar u sturen. Mocht uw emailadres niet bekend zijn, dan zult u van hen per post de declaratie ontvangen. De hiervoor benodigde gegevens ontvangen zij van ons. Omdat u zelf verantwoordelijk bent voor de juistheid van uw gegevens adviseren wij u deze bij ons door te geven als er wijzigingen zijn.
Na de eerste factuur zal een tweede factuur per post worden verzonden. Deze herinnering is nog kosteloos. Volgt er geen betaling dan zal er een tweede herinnering per post worden verzonden. Hier zijn helaas wel kosten van 15 euro aan verbonden.
Netpoint Factoring B.V. heeft voor u een speciale website vormgegeven:
www.uwdeclaraties.nl. Hier kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht voor inzage en vragen over uw declaraties. Tevens kunt u hier een historisch overzicht van uw declaraties terugvinden (vanaf 01-05-2024). Op deze website vindt u ook meer informatie over Netpoint Factoring én alvast de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Voor bijzondere vragen of persoonlijk contact kunt u hen tijdens kantooruren telefonisch bereiken op nummer: 0416-541509 (lokaal tarief), de medewerkers zijn graag bereid u verder te helpen.
Wij hebben de mogelijkheid om in een centraal systeem te kijken of u voor tandartskosten verzekerd bent en hoeveel uw jaarlijks verzekeringsbudget is. Hierin staat ook of bepaalde behandelingen wel of niet worden vergoed en voor hoeveel procent.
Het systeem is niet altijd 100% up to date dus check het altijd nog met uw zorgverzekeraar.
Een deel van de zorg die tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen leveren valt onder de basisverzekering. Helaas vallen de tandartskosten voor volwassenen niet binnen de basisverzekering. Hiervoor kunt een aparte tandartsverzekering afsluiten. Bedenk wel goed of u daar daadwerkelijk ‘gebruik van maakt. Zeker als u vrijwel geen behandelingen nodig heeft is het maar de vraag of een tandartsverzekering voordelig uitvalt.
Let op de kleine letters. De meeste verzekeringen vergoeden niet 100 procent van de behandeling maar een percentage (meestal tussen de 70-80 procent, check de algemene voorwaarde van je verzekering) en sommige behandelingen worden helemaal niet vergoed.
Tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar worden volledig vergoed, met uitzondering van kronen, bruggen, beugels en implantaten. Tandartskosten voor kinderen vallen ook niet onder het eigen risico.
Een deel van de zorg die tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen leveren valt onder de basisverzekering. Tandheelkundige ongevallen zijn bij sommige verzekeraars standaard verzekerd. Vraag voor de zekerheid altijd bij uw zorgverzekeraar na wat wel en niet vanuit welke verzekering wordt vergoed.
Lees hier verder over op: Alles over kosten en vergoedingen
Uw tevredenheid staat voorop. Door uw mening te geven weten wij of wij het goed voor u doen. Wij vinden het erg prettig dat u de moeite neemt om het met ons te delen. Nog leuker vinden wij het als u dat wil delen met anderen. Dat kan via:
Klacht?
Wij geven u graag een glimlach. Ondanks de aandacht en inzet van ons kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de behandeling of service in onze praktijk. U kunt dan een klacht (evt schriftelijk) indienen bij ons. In de meeste gevallen zal een gesprek tussen u en uw tandarts of praktijkmanager genoeg zijn. Als u behoefte heeft aan een derde, neutrale partij, dan kunt u uw klacht indienen bij KNMT (www.knmt.nl).
Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en uw tandarts bemiddelen. Met als doel een oplossing te vinden. De klachtenregeling van deze tandheelkundige beroepsorganisatie voldoen aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt.
Geschil?
Als u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u een beroep doen op de Geschilleninstantie Mondzorg. Dan wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. De geschilleninstantie geeft een bindend oordeel of uw klacht gegrond is en mag indien de klacht gegrond is, een schadevergoeding toekennen tot maximaal vijfentwintigduizend euro.
Meer informatie
Voor meer informatie over mondzorg, behandelingen en kosten kunt u terecht op allesoverhetgebit.nl. Vragen kunt u stellen aan het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP) 0900 202 5012.